بلاگ

کابل نسوز جوشکاری

کابل نسوز جوشکاری

در حقیقت کابل‌های مقاوم در برابر شعله یا آتش به کابل نسوز جوشکاری هم معروف هستند. اصطلاحات زیادی در استفاده از این کابل‌ها وجود دارد، اما واقعاً چه چیزی یک سیم یا کابل را از دیگری جدا می‌کند، وقتی صحبت از مقاومت در برابر دمای بالا یا حتی آتش سوزی در مقیاس کامل کننده است. مقاوم در برابر حرارت یا در دماهای بالا به طور معمول عمل می‌کند، اما ممکن است در صورت آتش سوزی به طور معمول عمل نکند. مقاوم در برابر آتش یعنی این که می‌تواند به طور معمول در شرایط آتش سوزی عمل کند.

کابل نسوز جوشکاری

بازدارنده شعله است یعنی در شرایط آتش سوزی به طور معمول عمل نمی‌کند، اما به طور فعال از گسترش آتش جلوگیری می‌کند. کابل مقاوم در برابر آتش اساساً از ماده‌ای ساخته شده است که می‌تواند برای مدتی در برابر آتش مقاومت کند و اطمینان حاصل شود که منبع تغذیه دریایی بدون وقفه در حالی که تلاش‌های نجات در حال انجام است. این‌ها همچنین در کاربردهایی که به طور سنتی مستعد تماس با آتش هستند، مانند هنگام عملیات نجات آتش، مهم هستند. در اصل، سیم و کابل نسوز مانند هر کابل دیگری هستند زیرا هدف اصلی تامین برق است؛ با این حال، مواد و ساختار آن‌ها را از کابل‌های معمولی متمایز می‌کند.

گفتنی است که مقاومت در برابر آتش یعنی همانند یک چتر برای کابل‌هایی است که تا حدی نسوز هستند. بسیاری از انواع مختلف کابل‌ها می‌توانند در این دسته قرار گیرند که هر کدام هدف یا کاربرد منحصر به فرد خود را دارند. لازم است که انواع کابل‌های نسوز مخصوص جوشکاری را بشناسید و اطلاعات کافی راجع به آن‌ها داشته باشید. با شناخت کافی است که می‌توانید بهترین کابل را برای مصارف مختلف انتخاب کنید. برای آشنایی هر چه بیشتر با کابل نسوز جوشکاری تا پایان این مطلب ما را همراهی کنید.

انواع کابل نسوز جوشکاری

در واقع کابل نسوز جوشکاری به صورت افشان و لاستیکی ساخته می‌شود که این دو نمونه در سایزهای مختلفی روانه بازار می‌شوند. از جمله این سایزها می‌توان به ۱۶.۱۲، ۱۴.۱۰، ۲۰.۱۸ و… اشاره کرد.

انواع کابل نسوز جوشکاری

کابل افشان جوشکاری

هادی استفاده شده برای این کابل به دو صورت مسی یا آلومینیومی ساخته می‌شوند که طبیعتا قیمت نمونه‌های مسی بیشتر از کابل‌های آلومینیومی است. رویه کابل جوشکاری افشان توسط عایق پلاستیکی منعطفی پوشیده شده است. این روکش از نظر مقاومت مکانیکی، الکتریکی و فیزیکی گزینه بسیار مناسبی است و در برابر ساییدگی و تنش هم مقاومت بالایی دارد.

کابل جوش لاستیکی

کابل جوش لاستیکی به دلیل محافظ لاستیکی که دارد بیشتر در شرایط کارگاهی که با مواد صنعتی همچون درجه حرارت بالا، اسیدها، روغن‌ها و… با درجه حرارت بالا و یا پایین استفاده می‌شود. این روکش در این شرایط نقش حفاظتی را بر عهده دارد. این کابل جوش در مصارف صنعتی بسیار کاربرد دارند و بایستی در شرایط سخت مقاومت لازم را داشته باشند. از آن جایی که این کابل‌ها بایستی در شرایط سخت و نامناسب کارگاهی تحمل و طاقت داشته باشد از روکش لاستیک و فلز داخلی مناسبی برای آن‌ها استفاده شده است.

مزایای کابل نسوز جوشکاری

سیم و کابل نسوز جوشکاری معمولا با نام سیم و کابل سیلیکونی هم شناخته می‌شوند. این سیم و کابل‌ها مانند هر سیم و کابل دیگری مزایا و معایبی دارد؛ البته معایب آن خیلی کم است و با توجه به ویژگی‌های خوب این کابل می‌توان آن‌ها را نادیده گرفت. از جمله مزیت‌ها و معایب کابل نسوز جوشکاری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

به جرات می‌توان گفت که تمام این کابل مزیت و نقاط قوت است که مهم‌ترین آن‌ها به طول عمر کابل برمی‌گردد. طول عمر این کابل به صورتی است که تمام مصرف کنندگان از آن راضی هستند یعنی تا زمانی که به سرقت نروند می‌توان از آن‌ها استفاده کرد و نیازی به تعویض نخواهند داشت. گفتنی است که سیم و کابل نسوز جوشکاری از نظر لایه مسی داخلی هم که دارد، از کیفیت بالایی برخوردار است.

معایب کابل نسوز جوشکاری

بنابراین اگر به دنبالی کابلی کم حجم و در عین حال پر قدرت و ماندگاری بالایی هستید، پیشنهاد می‌کنیم این کابل را تهیه کنید. در واقع دلیل کم حجم بودن آن به نازک بودن لایه نسوز رویی بر می‌گردد لذا جنس آن مقاومت بسیار زیادی هم دارد. مزیت دیگری که باید آن را ذکر کرد این است که در هنگام برخورد با سطح جوشکاری یا الکترود سرخ شده یا هر جسم داغ و تیزی، هیچ آسیب و صدمه‌ای نمی‌بیند. این کابل‌ها ویژگی‌ها و مزیت‌های دیگری هم دارند که عبارت‌اند از:

در هنگام سوختن گاز هالوژن فری تولید نمی‌کنند.
در برابر انتشار شعله و آتش مقاوم هستند.
دود و گازهای سمی را در هنگام سوختن، تولید نمی‌کنند.
در برابر مواد شیمیایی همچون اسیدی، روغنی و الکلی و… مقاومت بالایی دارند.

معایب کابل نسوز جوشکاری

هیچ گونه عیبی در این کابل‌ها مشاهده نشده است تنها موردی که می‌توان از یاد کرد قیمت بالای آن به نسبت عایق پی وی سی است.

کاربرد کابل نسوز جوشکاری

نام این کابل گویای کاربرد آن است یعنی اصلی‌ترین کاربرد این کابل انتقال جریان الکتریکی به دستگاه جوشکاری خواهد بود. اصولا کابل نسوز جوشکاری به منظور تامین نیروی الکتریکی مورد نیاز مداراهی ثانویه دستگاه جوش استفاده می‌شوند. هر دستگاه جوش مجهز به الکترودهایی است که با دریافت کردن جریان برق، برای فرآیند جوشکاری انرژی لازم را آزاد می‌کنند. پس می‌توان گفت که کابل جوشکاری از این جریان الکتریکی برای کنترل کردن الکترودها بهره می‌برند البته کاربرد این کابل منحصر به این موارد محدود نمی‌شود.

کاربرد دیگر این کابل این است که در کارخانه‌های صنعتی برای جوش مقاومتی هم استفاده می‌شود. در برخی موارد هم به عنوان سیم ارت نقش آفرینی می‌کند یعنی علاوه بر انجام فرآیند جوشکاری در تامین ایمنی هم دخیل است. می‌توان این کابل را به عنوان جایگزین مناسبی برای کابل‌های آسیب دیده صنعتی استفاده کرد و سپس آن را به ماشین‌های صنعتی و ژنراتورها متصل کرد. در سیم کشی کردن منابع تامین کننده برق با ولتاژ کمتری از ۶۰۰ ولت هم کاربرد دارند. بایستی بدانید تاثیرگذاری این کابل نسبت به کابل باتری بیشتر است و می‌تواند در باتری‌های استفاده شود و نقش کل باتری را بر عهده بگیرد.

کاربرد کابل نسوز جوشکاری

و در نهایت لازم است اشاره کنیم مقاومت این کابل در برابر روغن، آب بسیار بالا است به همین دلیل بهترین انتخاب برای صنایع دریایی هستند. اساسا در این شرایط بهترین عملکرد را به نسبت کابل‌های آسیب‌پذیر و معمولی به نمایش می‌گذارند. می‌توانید انواع کابل نشوز جوشکاری را با کیفیتی فوق العاده و قیمتی مناسب از فروشگاه اینترنتی اسپادانا تهیه کنید. با خرید از این فروشگاه علاوه بر قیمت مناسب در زمان و هزینه‌های خود به اندازه قابل توجهی صرفه جویی خواهید کرد. گفتنی است که در این فروشگاه برندهای معتبری وجود دارد بنابراین با اطمینان خاطر برای تهیه این کابل‌ها اقدام کنید.

سخن پایانی

در این مطلب راجع به کابل نسوز جوشکاری به صورت کاملا مفید و مختصر صحبت کردیم راجع به انواع آن، مزیت‌ها و معایبف کاربرد و… مطالب مفیدی ارائه دادیم. متوجه شدیم این کابل در زمانی که می‌سوزد به اندازه قابل توجهی مقاومت می‌کند و سپس هیچ گاز و دود سمی را از خود انتشار نمی‌دهد. در واقع این کابل‌ها خود خاموش هستند یعنی در برابر انتشار شعله نیز به خوبی مقاومت می‌کنند. باید بگوییم که در صورت داشتن هر گونه نظر و پیشنهادی می‌توانید که آن را برای اسپادانا کامنت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *