بلاگ

مقره اتکایی چیست؟

مقره اتکایی چیست؟

مقره‌ اتکایی نوعی از انواع مقره است که شکل استوانه‌ای داشته و روی سطح آن فرورفتگی‌ها و برآمدگی‌هایی وجود دارد. مقره اتکایی مسیری است که جریان برق را عبور نمی‌دهد. نام دیگر این مقره‌ها، مقره ایستگاه است. مقره‌های اتکایی باید بسیار مقاوم باشند. جنس آن‌ها معمولاً چینی است. مقره‌های اتکایی در انواع مختلفی ساخته می‌شوند که هرکدام از آن‌ها نیز متناسب با کاربرد و قدرتی که در محافظت دارند، به انواعی تقسیم می‌شوند. این مقره‌ها از نظر ساخت می‌توانند به‌صورت توپر یا توخالی باشند. استقامت مکانیکی و الکتریکی در برابر سوراخ شدن در نوع توپر این مقره بیشتر از نوع توخالی است. مقره الکتریکی در نقش مانعی در برابر جریان‌های ناخواسته به زمین در سیستم‌های قدرت عمل می‌کند. اهمیت مقره در سیستم‌های الکتریکی غیر قابل انکار است. مقره به‌عنوان مسیر مقاومتی است که عبور جریان در آن وجود اتفاق نمی‌افتد.

در سیستم انتقال و توزیع، هادی‌های هوایی عموماً روی دکل‌ها یا تیرها قرار می‌گیرند. ساخت مقره‌های پست امروزی اغلب به شکل توپر صورت می‌گیرد. در مواقعی که مقره باید متحمل نیروی مکانیکی بیشتری باشد، از نوع توخالی بهره می‌گیرند. با این حال از گاز خشک ازت نیز برای افزایش استقامت الکتریکی مقره اتکایی استفاده می‌شود. از مقره‌های اتکایی در دکل‌ها و تیرهای برق استفاده می‌کنند. این کاربرد مانع از انتقال جریان ناخواسته برق به زمین و بدنه دکل و تیر برق می‌شود. کاربرد مقره‌های اتکایی در پست‌های فشارقوی، به‌منظور نگهداری شین‌های فشارقوی بر روی پایه‌های بتنی است و شیار بالایی مقره محل بسته‌شدن شین‌های فشارقوی است. کاربرد دیگر این نوع مقره‌ها در تابلوهای فشارقوی است. مواد به کار رفته در تولید مقره‌های اتکایی باید ویژگی‌هایی داشته باشد. برای مثال استحکام دی‌الکتریک، مقاومت مکانیکی بالا و حفظ یک‌دستی سطح داخلی و بیرونی مقره از جمله این ویژگی‌ها است.

خرید مقره اتکایی

کاربرد مقره اتکایی چیست؟

مقره‌های اتکایی به‌منظور عملیات عایق نمودن باسبارها در تابلو و پست‌ها در فاصله‌ای از سطح زمین و علاوه بر این حفاظت از آن‌ها به‌کار گرفته می‌شود. مقره اتکایی به‌طور معمول در میان پست‌ها و تابلوها در فاصله‌ای از زمین و نگهداری باس بارها مورد استفاده قرار می‌گیرد. مقره اتکایی اغلب در نگهداشتن شین‌های فشار قوی استفاده دارد. لازم به ذکر است که مقره اتکایی اغلب به‌صورت استوانه‌ای بوده که درون آن فرورفتگی و برآمدگی‌هایی نیز مشاهده می‌گردد؛ جنس مقره اتکایی به طور معمول چینی بوده و هنگامی که مقره می‌بایست نیروی بیشتری را تحمل نموده و استقامت بیشتری داشته باشد، مقره اتکایی توخالی مورد استفاده قرار می‌گیرد. روش نصب مقره اتکای می‌تواند به‌صورت عمودی و یا افقی انجام بپذیرد؛ مقره می‌بایست به‌منظور نگهداری سیم‌های هوایی روی پایه‌ها و دکل‌ها، قادر به تحمل وزن هادی‌های خطوط انتقال و توزیع در دشوارترین شرایط باشد.

در حال حاضر مقره‌های پُست، اغلب به صورت توپر تهیه می‌شوند. مدل توخالی در مواردی به کار می‌رود که مقره می‌بایست نیروی مکانیکی بیشتری را تحمل نماید. مقره اتکایی به‌منظور افزایش استقامت الکتریکی خود، از گاز خشک ازت پر شده است. در پست‌های فشار قوی، این نوع مقره‌ها جهت نگهداری شین‌های فشار قوی بر روی پایه‌های بتنی مورد استفاده قرار گرفته و شین‌های فشار قوی بر روی شیار بالایی مقره قرار می‌گیرند. علاوه بر این این نوع مقره‌ها در تابلوهای فشار قوی نیز به کار می‌روند. شمش‌های فشار قوی درون تابلو از روبروی این مقره‌ها عبور نموده و به مقره بسته شده و یا شمش‌ها بر روی مقره تعبیه می‌شوند.

مشاهده انواع مدل مقره‌ها در پلیمر عایق اسپادانا

مشخصات مقره اتکایی

انواع مقره اتکایی

مقره اتکایی خود به چند مدل متنوع تقسیم‌بندی می‌گردد، اما با یکدیگر در خصوصیاتی از قبیل میزان فاصله خزشی، طول، تعداد چترک، بار کششی معین شده، وزن، کلاس ولتاژ، فاصله جرقه زنی وضعیت خشک و ولتاژ پایداری ضربه صاعقه دارای اختلاف هستند. انواع مقره اتکایی شامل موارد زیر می‌شود:

◀️ مقره اتکایی برای قرار دادن شینه مسی

اجزای این مقره شامل پیچ، مهره پایه برای نصب می‌شود. شیار این کالا ۱۲ میلی‌متر بوده که از طریق پیچ تنظیم محکم می‌گردد. ارتفاع شیار نیز ۵ سانتی‌متر گزارش شده است.

◀️ مقره اتکایی رزینی (رنگی) GE

این مدل مقره در سه رنگ مختلف زرد، قرمز و آبی ساخته می‌شود. شیار این کالا ۱۲ میلیمتر برای قرارگیری شینه مسی بر روی آن بوده و دارای پیچ تنظیم به‌منظور فیکس نمودن شین مسی است.

◀️ مقره اتکایی (رنگی)

 ارتفاع این کالا ۸۰ میلی‌متر و عرض ۴۵ میلی‌متر است. ضخامت این کالا ۳۲ میلی‌متر و شیار آن نیز ۱۰ میلی‌متر است که به‌منظور قرارگیری شینه مسی بر روی آن و پیچ تنظیم نیز برای محکم کردن شینه مسی قرار گرفته‌اند.

◀️ مقره اتکایی (رزینی)

اجزای این مقره شامل پیچ، مهره و پایه جهت نصب مقره است. شیار این کالا مختص شینه مسی ۵ میلی‌متر گزارش شده است. مقره اتکایی رزینی براب نصب در تابلوهای فشار متوسط ۲۰ کیلو ولت تهیه شده و از مواد SMC و BMC تشکیل شده‌اند که تلفیق تقویت شده الیاف کامپوزیتی بوده و دارای ویژگی بازدارندگی آتش و کشش در برابر بار هستند.

◀️ مقره اتکایی رزینی (دو شیار)

قطر این نوع مقره ۷۰ میلی‌متر بووده و طول مقره نیز ۹۰ میلی‌متر است. علاوه بر این دارای دو پیچ تنظیم ۸ میلی‌متری به منظور محکم نمودن شیه مسی و یک پیچ تنظیم ۱۰ میلی‌متری مختص پایه مقره است.


◀️ مقره اتکایی سرامیکی

مقره الکتریکی

بهترین و باکیفیت ترین ها را از ما بخواهید!

اسپادانا عرضه کننده انواع سیم و کابل سیلیکونی ، سیم و کابل نسوز ، وایر شمع ، مواد اولیه سیم و کابل

تفاوت مقره اتکایی با مقره‌های دیگر

مقره‌ها شامل انواع گوناگونی می‌شوند و هریک در شرایط و وضعیت خاصی به‌کار می‌روند. برای مثال مقره چرخی که از جنس چینی تهیه شده و بر روی آن لعابی قرار داده‌اند، اغلب در شبکه‌های فشار کم مورد استفاده قرار می‌گیرد. مقره چرخی به‌طور معمول در مرکز خود حفره‌ای داشته که یک میله از آن عبور داده می‌شود و مقره را از دو سوی پایین و بالا در اتریه نگه می‌دارد. در انت‌ها نیز اتریه با استفاده از پیچ و مهره به پایه متصل شده و ثابت و مستحکم باقی می‌ماند.

مقره‌های آویزی نیز یک نوع دیگر از مقره‌ها به‌شمار می‌روند. این گونه از کراس آرم آویزان شده و به‌طور معمول جنس مقره آویزی اعلب از شیشه و یا چینی خواهد بود. این نوع مقره اغلب در شبکه‌های توزیع به‌کار گرفته می‌شوند. نوع دیگری که از مقره‌ها در دسترس است، مقره سوزنی بوده که مختص ولتاژهای بالا و سنگین درنظر گرفته است. این نوع مقره‌ها از پایه‌هایی برخوردار هستند که قادر به تحمل نیروهای بسیار مکانیکی نبوده و استقامت بسیاری ندارند؛ در مقابل نیز مقره‌های اتکایی حضور دارند که از مقاومت مکانیکی مقره‌های اتکایی از نوع تو‌پر بر اثر افزایش قطر کاسته می‌شود.

درنتیجه به‌منظور تحمل نیروهای مکانیکی بالا نمی‌توان این نوع مقره را به‌کار برد. از این‌رو به‌کارگیری مقره‌های توخالی رواج بیشتری دارد. این نوع مقره‌ها به‌طور معمول در مکان‌هایی که نیاز به فاصله خزشی بسیار دارند، استفاده می‌شود. امروزه این نوع مقره در شبکه توزیع کاربرد بسیار محدودی دارند. به‌طور کلی مقره اتکایی دارای ویژگی‌های زیر است:

مقره

⭐ ⭐ ⭐ ⭐ ⭐

برای مطالعه بیشتر می‌توانید مقاله مقره سیلیکونی چیست را مطالعه فرمایید.

⭐ ⭐ ⭐ ⭐ ⭐

در شبکه‌های برق فشارقوی و همچنین سیستم‌های الکتریکی، مقره‌ها بسیار کاربردی هستند و از ولتاژ تغذیه می‌کنند و باتوجه به آلودگی و رطوبت محل مورد نظر، حالت به‌خصوصی را به‌وجود می‌آورد. در این مقاله انواع مقره اتکایی، کاربرد و تفات آن با سایر مقره‌ها نیز بررسی شد.تشکر از شما بابت مطالعه این مقاله؛ درصورت وجود هرگون ابهام و سؤال و یا پیشنهاد، برای ما کامنت بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *