بلاگ

فاصله خزشی در مقره

فاصله خزشی در مقره

فاصله خزشی مقره

 اساساً جریان خزشی چیست؟ جریان خزشی یا همان جریان نشتی، یک جریان هدایت شده بسیار کوچک است که بین دو هادی خواهد بود که توسط یک سطح واسطه است. این جریان خزشی تا زمانی که عایقی شکسته نشود، مشکلی به‌وجود نمی‌آورد. پدیده خزشی زمانی مشاهده می‌شود که در سطح مقره‌ها گرد و غبار یا کثیفی وجود داشته باشد که این پدیده بیشتر در کارخانه‌های سیمان و صنعتی رخ می‌دهد، لذا در این مکان‌ها گرد و غبار به وفور دیده می‌شود.

در مواقعی که روی مقره گرد و غبار وجود داشته باشد، الکترون موجود روی سطح هادی مسیر خود را می‌بندد و روی مقره حرکت می‌کند تا به نقطه زمین برسد؛ این مسئله باعث می‌شود که مقداری از جریان تلف شود.

در برخی موارد با بارش باران، گرد و غبار با آب باران مخلوط می‌شود و موجب می‌شود که مسیر جریان بسته شود. توجه کنید که این جریان کم می‎تواند به مقره آسیب بزند و یا باعث خورده شدن آن شود. برای این که جریان خزشی به وجود نیاید، لازم است که بعضی مواقع مقره تمیز شود و آن را به صورت کندره کندره می‌سازند.


جهت مشاهده انواع مقره‌ها، می‌توانید به دسته بندی مقره مراجعه نمایید.


اساساً پدیده کرون‌ها بر طبق پرتاب الکترون و برخورد با الکترون هوا رخ می‌دهد که در نهایت موجب انتقال انرژی می‌شود، اما فاصله سطحی که بین اتصلات فلزی دو طرف مقره از یکدیگر وجود دارد را «فاصله خزشی در مقره» می‌گویند و این فاصله بر حسب میلی ‌متر بیان می‌شود.

زمانیکه روی مقره قوسی به وجود آید، این قوس تمام فاصله خزشی را طی خواهد کرد که به طرف دیگر مقره برسد. به هر اندازه‌ای که مقدار فاصله بیشتر باشد، میزان جریان خزشی یا همان جریان نشتی کمتر خواهد بود؛ نا گفته نماند که میزان فاصله خزشی بر اساس استاندارد IEC815 به سطح آلودگی محیط و مقدار ولتاژ موجود بستگی دارد.

انواع آلودگی‌های مقره و تمیز کردن آنها

قبل‌تر اشاره کردیم که پدیده خزشی زمانی رخ می‌دهد روی سطح مقره آلودگی وجود داشته باشد و برای جلوگیری از اتفاق افتادن آن لازم است که آلودگی تمیز شود. بسیاری از آلودگی‌ها در مقره که می‌توان به آن‌ها اشاره کرد فضولات پرندگان، نمک، آهک و سیمان، دودهای ناشی از خودروها و یا صنایع مختلف، مواد شیمیایی استفاده شده در کشاورزی‌ها، مه‌ها و … هستند که بعنوان آلودگی برای مقره شناخته می‌شوند. سوال این است که چگونه می‌توان این آلودگی‌ها را تمیز کرد؟ در حالت کلی این آلودگی‌ها به دو روش تمیز می‌شوند: روش اول Denrgized cleaning است و روش دوم Energized cleaning

 در ادامه هر کدام از این روش‌ها را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

» روش Denrgized cleaning

زمانیکه مقره‌ها در خطوط بدون برق وجود داشته باشند، با آبی که حاوی پاک کننده‌های نرم باشند شست و شو می‌شوند. این آب باعث ساییدگی نمی‌شود؛ برای مثال Polysol را می‌توان نام برد. اساساً در روش Energized cleaning از جریان پر فشاری همچون KPa 6900-2750 استفاده می‌کنند و حتی از هوای متراکم با فشاری به اندازه KPa860 استفاده می‌شود؛ البته این هوامی متراکم از که لوله نازکی خارج شده است و به مقره دمیده می‌شود.

» روش Energized cleaning

این روش تمیز کردن به میزان سطح آلودگی و میزان احتمال F.O طی شست و شو بستگی دارد؛ این شست و شو در ولتاژ پایینی انجام می‌شود. اساساً شست و شو کاری پرهزینه و زمان‌بر است؛ در حقیقت هزینه شست و شوی آن از خود مقره هم بیشتر خواهد شد. آلودگی‌های موجود در محیط به صورت ذره‌های گرد و غبار، ترکیبات شیمیایی، دود و … در سطح خارجی مقره رسوب می‌کنند و به مرور زمان یک سطحی از ترکیبات مختلف روی آن تشکیل می‌شود.    

 

فاصله خزشی مقره ها

    

محاسبه فاصله خزشی مقره

لازم است که در وهله اول میزان آلودگی موجود در محیط‌های مختلف را بسنجید و برای مقابله با این میزان آلودگی یک راهکار تعریف کنید. واحد اندازه گیری میزان سختی آلودگی SDD است. بر اساس استانداردهای مختلف آلودگی محیط‌های آلوده به هفت دسته تقسیم می‌شوند که درجه آلودگی آن‌ها یا خیلی آلوده است یا غیر آلوده تعریف می‌شوند.

اما بمنظور محاسبه کردن ارتفاع بوشینگ و مقره بر اساس فاصله خزشی مقره لازم است که در وهله اول با توجه به میزان آلودگی و فرمول‌ها طول جریان خزش محاسبه شود. طول خزش به دست آمده لازم است که از طول خزش مقره کمتر باشد تا روی مقره جریان خزشی به وجود نیاید.

1. محاسبه بر اساس mg/cm2

زمانی که از این واحد اندازه گیری برای محاسبه سختی آلودگی استفاده می‌کنید، لازم است که نوع مقره A و B را بر اساس طول خزش از جدول زیر مشخص کنید و سپس آن را در فرمول زیر قرار دهید:

2. محاسبه بر اساس µS

برای محاسبه کردن سختی آلودگی بر اساس واحد میکرو زیمنس از جدول و فرمول زیر استفاده کنید:

3. محاسبه بر اساس kg/m3

به منظور این محاسبه از جدول و فرمول زیر استفاده کنید:

نتیجه گیری

در نهایت لازم است که اشاره کنیم تا زمانیکه عایقی شکسته نشود، فاصله خزشی مشکل خاصی به وجود نمی‌آورد. زمانی که گرد و غبار وجود داشته باشد فاصله خزشی به‌وجود می‌آید؛ البته بیشتر در کارخانه‌های سیمان و یا کارخانه‌های صنعتی رخ می‌دهد چرا که در این مکان‌ها گرد و غبار زیادی وجود دارد. به منظور تمیز کردن این آلودگی‌ها از دو روش Denrgized cleaning و Energized cleaning استفاده می‌شود. در حقیقت شست و شوی مقره کاری پر‌هزینه و زمان‌بر خواهد بود اساساً می‌توان گفت که هزینه شست و شوی آن از خود مقره هم بیشتر می‌شود. با فرمول‌های مختلفی که در بالا ذکر کردیم می‌توان میزان فاصله خزش را محاسبه نمود. فروشگاه پلیمر عایق اسپادانا، تولید کننده انواع مقره‌های باکیفیت در تهران است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *