بلاگ

علامت اختصاری کابل اعلام حریق

علامت اختصاری کابل اعلام حریق

کابل اعلام حریق

علامت اختصاری کابل اعلام حریق:‌ کابل اعلام حریق، به‌عنوان یکی از نخستین عوامل اعلام و اطفاء حریق است. همان‌گونه که واقف هستید، خطر آتش‌سوزی دائماً در کمین مکان‌های صنعتی، تجاری، مسکونی و اداری است. در همه‌ی نقاط دنیا سعی براین است که نیرو‌های آتش‌نشانی بتوانند در سریع‌ترین حالت ممکن خود را به مناطق آسیب دیده برسانند، اما هنوز این امدادرسانی باکمی تأخیر صورت می‌گیرد؛ بنابراین یکی از راهکار‌های پیشنهادی برای جلوگیری از بروز آتش‌سوزی، استفاده از بافه‌های ضد حریق است. به‌طور کلی در رابطه با آتش‌سوزی، پیشگیری بسیار کم‌هزینه‌تر و راحت‌تر است و عاقلانه‌ترین کار این است که ما اقدامات و الزامات لازم برای پیشگیری از وقوع حوادثی مثل آتش‌سوزی را داشته باشیم.

این کابل در مراحل ابتدایی سیگنال‌های لازم را به سیستم اعلام حریق می‌دهد تا پرسنل حاضر در محل را با آژیر آگاه کند. کابل ضد حریق به کابلی می‌گویند که قابلیت تحمل حرارت مستقیم شعله‌های آتش در یک دوره زمانی خاص را داشته باشد. این میزان درجه حرارت و همچنین بازه زمانی با توجه به استاندارد‌های بین‌المللی برای کابل‌ها متفاوت است. بر روی این مدل کابل نیز مانند سایر کابل‌ها علامت اختصاری کابل اعلام حریق درج‌شده است.

علامت اختصاری کابل اعلام حریق چیست

مشخصات فنی کابل اعلام حریق

اولین مشخصه کابل، عکس‌العمل آن در برابر شرایط آتش سوزی است:

» پایداری در عدم انتشار شعله (استانداردIEC ۶۰۳۳۲-۲/۳)

کابل‌های اعلام حریق باید ضد شعله‌ور شدن باشند، زیرا شعله ور شدن کابل سبب منتقل شدن آتش به قسمت‌های دیگر سیستم و همچنین نقاط دیگر ساختمان می‌گردد.

» کم دود بودن کابل (استاندارد IEC ۶۱۰۳۴-۱/۲)

کابل‌های اعلام حریق باید از مواد اولیه مناسب تهیه شوند و سیلیکون آن از جنس مرغوب و عالی تهیه گردد تا کمترین میزان دود را داشته باشد.

» تولید نکردن گاز‌های سمی(استانداردIEC ۶۰۷۵۴-۱/۲)

در کابل‌های ضد حریق نباید از مواد هالوژنی استفاده کرد؛ چون در موقع بروز آتش این مواد هالوژنی، سم تولید می‌کنند.

» شیلد و فویل

وجود شیلد در کابل‌های اعلام حریق موجب می‌شود که امواج مغناطیسی بر روی عملکرد کابل بی‌تأثیر باشد و بهتر است در ساختار کابل از فویل استفاده گردد.

» پایداری در برابر آتش (استانداردIEC ۶۰۳۳۱-۲۱، BS ۶۳۸۷ )

بعضی از قسمت‌های سیستم اعلام حریق مثل آژیر و منبع تغذیه باید در زمان آتش‌سوزی نیز فعال باشند و نسوز بودن کابل‌ها این امکان را ایجاد می‌کند.

کابل مقاوم از یکپارچگی مدار در حین آتش‌سوزی در برابر آتش محافظت می‌کند و همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهد. سیستم‌های تخلیه اضطراری، سیستم روشنایی اضطراری و سیستم اعلام حریق حتماً لازم است که از این مدل کابل‌ها استفاده نمایند. این کابل‌ها باید در برابر انتشار شعله نیز مقاوم باشند.

کابل اعلام حریق از مس مفتولی کلاس 1 و یا مس افشان کلاس 2 مطابق استاندارد تهیه شده است. این مدل کابل‌ها با توجه به سیستم اعلام حریق می‌توانند تک رشته، دو رشته‌ای، سه رشته‌ای و یا چهار رشته‌ای باشند. جنس روکش کابل از سیلیکون نسوز است. روکش کابل از نوع پلیمر‌های ترمو پلاستیک و فاقد هالوژن است؛ شامل یک‌لایه فویل آلومینیومی و پلی‌استر است. برای ارت تخلیه یک سیم افشان و یا معمولی قلع اندود شده دارد.

جدول اختصاری کابل اعلام حریق

جدول اختصاری کابل اعلام حریق

کابل‌ها نیز مانند بسیاری دیگر از اقلام دارای علامت اختصاری هستند که به وسیله این کد‌ها و علامت اختصاری کابل اعلام حریق می‌توان به لایه‌های موجود در کابل، جنس هادی، جنس عایق، شیلد، زره دار بودن یا نبودن کابل و سایر موارد پی برد.

استاندارد‌های سیم و کابل اعلام حریق

از استاندارد‌های زیادی برای طراحی و تهیه تست کابل سیستم‌های اعلام حریق استفاده می‌گردد که در زیر به پرکاربردترین آن‌ها اشاره شده است:

» استاندارد BS5839-1: سیستم‌های ردیاب آتش و سیستم‌های ضد آتش به‌کار گرفته‌ شده در صنعت ساختمان – دستور کار طراحی، نصب، راه‌اندازی و محافظت از سیستم‌ها در محیط‌هایی خارج از محیط‌های داخل.

» استاندارد BS5839-8: سیستم‌های ردیاب آتش و سیستم‌های اعلام حریق به‌کار گرفته شده در صنعت ساختمان – دستور کار طراحی، نصب، راه‌اندازی و محافظت از سیستم‌های صوتی

» استاندارد BS5839-9: سیستم‌های ردیاب آتش و سیستم‌های ضد آتش مورد به‌کار گرفته شده در صنعت ساختمان – دستور کار طراحی، نصب، راه‌اندازی و محافظت از سیستم‌های صوتی اضطراری

» استاندارد BS5266-1: روشنایی اضطراری – دستور کار برای روشنایی اضطراری ساختمان‌ها

» استاندارد BS8519: گزینش و نصب سیستم‌های سیم‌کشی و سیستم‌های اعلام آتش

استاندارد‌های سیم و کابل اعلام حریق

عوامل مؤثر بر کیفیت و قیمت سیم اعلام حریق

موارد زیر بیشترین اثر را بر کیفیت کابل پایدار در برابر آتش دارند:

» کیفیت و خالص بودن مواد اولیه

» جرم مس بکار برده شده

» قطر عایق و روکش کابل

» دانش فنی ساخت و لوازم بکار رفته در تولید

» آگاهی و تجربه تولیدکنندگان

ازاین‌رو شرایط مختلفی بر روی قیمت کابل و کابل ضد آتش مؤثراست. شما به‌عنوان خریدار باید به علامت اختصاری کابل که بر روی روکش درج‌ شده است، توجه فرمایید. از عوامل دیگر که باید در حین خرید به آن توجه کافی داشت:

» برند شرکت سازنده که باید معتبر باشد.

» کشور سازنده

» جنس هادی سیم و کابل سیلیکونی

» مواد تشکیل‌دهنده عایق و روکش

» جرم مس و نحوه قلع اندود کردن شیلد

________________________________________________________________________

بهترین و باکیفیت ترین ها را از ما بخواهید!

اسپادانا عرضه کننده انواع مقره ، وایر شمع ، مواد اولیه سیم و کابل

________________________________________________________________________

گواهینامه LPCB در کابل اعلام حریق

جهت به دست آوردن اطمینان از کیفیت و بهبود عملکرد هر محصولی، مؤسسات اعتبار سنجی بین‌المللی که به شکل مستقل و بی‌طرف نسبت به آزمایش و کنترل کیفی اقدام می‌نمایند و مدارک آن‌ها اعتبار بین‌المللی دارد.

از این گروه مؤسسات، موسسه اعتبار سنجی Red Book Live بریتانیا است که تأییدیه‌های Loos Prevention Certification Board که مخفف آن LPCB بوده را ثبت نموده؛ از آنجا که این موسسه مشهور است و به انجام تست‌های سخت‌گیرانه معروف است، تمامی مهندسان و عوامل صنف ایمنی و اعلام حریق به تولیدات دارای نشان LPCB اعتماد دارند و بدون تردید این کابل‌های سیستم اعلام حریق را مصرف می‌نمایند، باید توجه داشت که عدم وجود این تأییدیه خصوصاً در کابل‌های اعلام حریق می‌تواند عواقب ناگواری را به دنبال داشته باشد.

در حال حاضر قیمت و کیفیت سیم و کابل نسوز ساخته شده در کشورمان به نوع فزاینده‌ای بهبودیافته است. الان سوال مهم این است که جنس ایرانی بهتر است یا خارجی؟ برای پاسخ درست به این سوال باید جهات مختلف را بررسی نماییم. در آغاز کار باید کاربرد کابل‌های ایرانی را معین کنیم و به این پرسش پاسخ داده که چه اندازه از تکنولوژی برای تولید آن صرف شده است. در این سال‌ها شرکت‌های برتر ایرانی تولیدکننده، نتایج بسیار خوبی در این زمینه به دست آورده‌اند و توانسته‌اند محصولات بسیار باکیفیتی تولید و به بازار عرضه نمایند.

با تشکر از این که تا پایان مقاله علامت اختصاری کابل اعلام حریق ما را همراهی نمودید؛ نظرات و سوالات خود را برای ما کامنت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *