بلاگ

تعداد مقره‌ها در خطوط انتقال

تعداد مقره‌ها در خطوط انتقال

تعداد مقره ها در خطوط انتقال: خط انتقال هوایی گونه‌ای از خط انتقال است که در آن برای نگهداری کابل‌ها فراتر از سطح زمین، از دکل برق استفاده می‌گردد. از آنجا که در این نوع خطوط، هوا در نقش عایق کابل‌ها به کار می‌رود، این شیوه‌ی انتقال یکی از به صرفه‌ترین و مرسوم‌ترین شیوه‌های انتقال برق است. ایجاد مقره‌های جداکننده، قابلیت افزایش ولتاژ انتقال در خطوط انتقال را فراهم ساخت.

یکی از با اهمیت‌ترین نکات در طراحی خطوط انتقال نیرو، انتخاب و طراحی مقره است. خطوط انتقال نیرو به‌دلیل وسعت در مناطق گوناگون کشور پیوسته در معرض نیرو‌های مکانیکی و الکتریکی متفاوت قرار دارند.

مقره‌های خطوط انتقال، افزون بر تحت تنش بودن مداوم از طریق ولتاژ بهره‌برداری، پیوسته در معرض دیگر تنش‌های ولتاژی غیرقابل پیش‌بینی از جمله اضافه ولتاژ حاصل از کلیدزنی، اضافه ولتاژ حاصل از رعد و برق و برخورد صاعقه به خط قرار دارند. مقره‌های خط انتقال افزون‌بر تنش‌های الکتریکی، در معرض تنش‌های مکانیکی که از طریق وزن یخ احتمالی بر روی هادی‌ها، وزن هادی، فشار و نیروی حاصل از باد نیز قرار دارند؛ در نتیجه مقره‌های خطوط انتقال بایستی به نحوی طراحی و تولید شوند که علاوه بر مقاومت الکتریکی مناسب از نظر مکانیکی نیز فاکتور‌های مورد نیاز را داشته باشند.

 

تعداد مقره ها در خطوط انتقال چندتاست؟

 

جنس مواد ساختار مقره‌ها

جنس مواد به کار رفته در ساختار مقره‌ها به شرایط به‌کارگیری و استفاده از آن بستگی داشته که به دو گروه مواد غیر سرامیکی و سرامیکی دسته‌بندی می‌شوند. متریال اصلی در ساختار عایق‌های سرامیکی که استفاده‌ی عمده‌ی آن‌ها در دو حالت مقره‌های هوایی چینی یا شیشه‌ای سخت هستند.

متریال لازم برای تهیه‌ی عایق چینی، فلداسپات، کوارتز و مخلوط پودر شده کائولین است. مقره‌های شیشه‌ای در اندازه‌های مختلف و شکل‌های متنوعی تولید می‌شوند و از لحاظ الکتریکی و مکانیکی مناسب و بسیار مقرون به صرفه هستند. وظایف مقره‌ها در شبکه‌ها شامل موارد زیر است:

1. مقره‌ها بایستی برای نگه داشتن کابل‌های هوایی روی پایه‌ها و دکل‌ها، وزن مربوط به هادی‌های خطوط توزیع و انتقال را در سخت‌ترین شرایط (زمانی که ضخامت یخ و برف تولید شده روی کابل‌ها در بیشترین مقدار باشد،) تحمل نماید و در اصل بایستی قادر به تحمل حداکثر نیرو‌های مکانیکی وارد شده بر آن‌ها باشند.
2. عایق‌بندی میان هادی‌ها با یکدیگر و میان هادی‌ها و زمین و بر عهده مقره است. با توجه به این که مقره‌ها می‌بایست از مقاومت الکتریکی مناسبی برخوردار بوده تا قادر باشند میان فاز‌های شبکه و دکل‌ها که در اتصال با زمین هستند، ایزولاسیون مورد نیاز جهت تحمل ولتاژ فاز‌ها را فراهم نمایند. مقاومت الکتریکی آن‌ها بایستی در اندازه‌ای باشد که در سخت‌ترین شرایط (با وجود آلودگی، رطوبت، بروز صاعقه با ولتاژ بالا و باران) محتمل شکست الکتریکی نشوند.

تعداد مقره‌های مورد نیاز برای سطوح گوناگون ولتاژی خطوط انتقال به صورت جدول بر مبنای شکل، جنس مقره، رطوبت هوا و میزان ولتاژ برق محاسبه و تهیه شده است:

ممنون از این که ما را در مقاله «تعداد مقره ها در خطوط انتقال» همراهی نمودید. نظرات و سوالات خودتان را برای ما کامنت کنید؛ کارشناسان ما در اولین فرصت پاسخگوی شما هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *