مقره

انواع مقره های خطوط هوایی

انواع مقره های خطوط هوایی

هدف از نوشتن این محتوا معرفی انواع مقره های خطوط هوایی است. مقره ها که نقش اساسی در شبکه های توزیع برق دارند دارای خصوصیات بسیار فاحشی هستند. تنوع و کاربرد مقره ها در زمینه خطوط هوایی بسته به محیط جغرافیایی می تواند متفاوت باشد.

مقره ها دارای ولتاژ های متفاوتی نیز هستند. همچنین در طراحی و ساخت آن ها شرایط خاصی در نظر گرفته می شود. اگر می خواهید انواع مختلف مقره های مخصوص خطوط هوایی را بشناسید و با مشخصات هر کدام آشنا شوید با ما همراه باشید.

معرفی انواع مقره های خطوط هوایی

  • مقره های با فرم سوزنی یا میخی
  • مقره آویزان یا بشقابی برای خطوط هوایی
  • مقره های خط هوایی سنتی یا کششی
  • مقره خطوط هوایی مهار شده
  • مقره استوانه ای شکل
  • مقره های مدل چرخی

مقره های سوزنی چه نوع مقره هایی هستند؟

برخی از خطوط هوایی توزیع برق برای محافظت از مقره هایی به نام مقره های سوزنی شکل یا مقره میخی پوشانده شده اند. از انواع مقره های خطوط هوایی که به مقره سوزنی اشاره شد، برای خط های هوایی که دارای توزیع برق 11 ، 20 و 33 کیلو وات هستند استفاده می شود.

از لحاظ مشخصات ظاهری این مقره ها حالت ناقوس دارند و اتصال آن ها یکپارچه و یک دست است. مقره ها به صورت محکم به کمک پیچ به دکل ها متصل می شوند.

پیچی که داخل مقره سوزنی یا میخی قرار دارد، از سرب و همچنین سیمان انباشته می شود. این امر موجب جلوگیری از شکستگی  مقره ها خواهد شد. مقره های سوزنی به دلیل حالت چتری که دارند موجب می شود تا هنگام بارندگی بر روی سطح مقره ها قطرات آب جمع نشود.

نکته مهم در مقره های سوزنی شکل، ضریب اطمینان آن است که دارای ولتاژ مناسب  جرقه سطح مقره است و در هر نوع آب  هوایی تعریف شده است.

مقره های آویزان

از انواع مقره های خطوط هوایی که بسیار پرکاربرد است مقره آویزان است که به حالت زنجیر بار با قطعه های بشقابی چینی به هم متصل شده اند.

این مقره ها در سیستم های توزیع با ولتاژ های بالاتر از مقره های میخی یعنی ولتاژ 50 کیلو وات به بالا کاربرد دارند. از خصوصیات بارز مقره های آویزان، عدم نیاز به ضخامت و پیچیدگی بالا است.

به همین دلیل از لحاظ اقتصادی بسیار مقرون به صرفه است و می توان در ولتاژ بالا از آن ها استفاده نمود. در این مدل از مقره ها هدایت کننده یا هادی خطوط با یک قطعه فلزی به نام کلمپ به قسمت پایین مقره ها متصل می شود.

کلاهکی که در بالای مقره آویزان تعبیه شده است با سیمان مستحکم شده و دارای جنس مقاوم گالوانیزه است که چسبندگی قابل توجهی دارد. این مقره ها که از مهمترین انواع مقره های خطوط هوایی هستند دارای ویژگی های منحصر به فردی می باشند. از جمله مزایای مقره های آویزان عبارتند از :

  • وجود ولتاژهای مناسب برای هر واحد از بشقاب های مقره، موجب می شود در خطوط هوایی از تعداد دلخواه ولتاژ استفاده شود.
  • هنگام آسیب دیدگی یکی از بشقاب های مقره بشقابی می توان تنها همان قسمت تعویض شود و در عملکرد مابقی تاثیری نخواهد داشت.
  • میزان فشار مکانیکی وارد شده بر این مقره ها پایین است.
  • قابلیت اتصال بشقاب ها با ولتاژهای بالاتر را دارند.
  • استفاده از زنجیره های بیشتر یا دوبل برای عبور خط های هوایی از روی اتوبان ها، رودخانه ها و …

مقره های سنتی

از دیگر انواع مقره های خطوط هوایی که مورد توجه قرار دارد مقره های سنتی است. مقره های سنتی مناسب زمانی است که نیروی کششی وارد شده به مقره ها در حالت افقی بسیار بالا باشد. این نوع مقره ها نیز حالت بشقابی دارند با این تفاوت که به صورت افقی طراحی شده اند.

موارد استفاده از مقره سنتی در قسمت پایینی و بالایی خطوط هوایی انتقال یافته و  همچنین پایه هایی که در خطوط توزیع از حالت صاف و مستقیم به حالت زاویه دار تبدیل شده اند، می باشد.

در حالت کلی انواع مقره های خطوط هوایی دارای استقامت کششی بالا، جنس مقاوم، استحکام و قابلیت ولتاژهای گوناگون می باشند. به همین دلیل کارایی بسیار بالایی در خطوط هوایی دارند.

خرید انواع مقره

اگر قصد خرید این محصول را دارید توصیه ما به شما این است که قبل از اقدام به خرید حتما با کارشناسان اسپادانا مشورت کنید و اطلاعات دقیق تر و کامل تری به دست آورید.

همچنین می‌توانید با استفاده از راهنمایی‌های مشاوران خود محصولی را خریداری کنید که کاملا اصل باشد و از کیفیت بالایی برخوردار باشد.

با آگاهی خرید کنید تا پشیمان نشوید.

نظرات و سوالات خود را درباره مقاله انواع مقره های خطوط هوایی از طریق نظرات با ما مطرح کنید. در کمتر از ۲۴ ساعت پاسخگوی شما خواهیم بود.

مطالب مرتبط

دیدگاهی در مورد “انواع مقره های خطوط هوایی

  1. معصومی گفت:

    سلام
    برای خرید مقره مناسب باید چیکار کنیم؟ شما راهنمایی میکنید ؟

    1. polymer گفت:

      سلام و احترام
      خرید مقره باید خیلی با دقت انجام بشه. شما برای اینکار می‌تونید با شماره تماس هایی ه داخل سایت هست تماس بگیرید و با کارشناسان اسپادانا مشورت کنید.

  2. محسن زاده گفت:

    ممنون از نوشته تون.
    آیا در مورد مقره میخی فقط ولتاژ 50 به بالا رو باید استفاده کنیم ؟

    1. polymer گفت:

      بله همین طور عمل کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *