بلاگ

مقره چکمه ای

مقره چکمه ای

مقره چکمه‌ای نوعی مقره است که به عنوان عایق در بدنه تابلو برق تجهیزات فلزی و… برای محافظت و ایزوله کردن هادی آن‌ها به کار می‌رود. سیم‌ها، شینه‌ها و… جزء هادی‌ها به حساب می‌آیند که از جنس مس بوده و جریان الکتریکی را به خوبی هدایت و انتقال می‌دهند. در صورتی که امکان وجود بخار گوگرد در محیط وجود داشته باشد، هادی با جنس آلومینیوم به کار گرفته می‌شود. مقره چکمه‌ای که به عنوان عایق در تابلو برق قرار می‌گیرد، به صورت ۹۰ درجه است و باعث جلوگیری از اتصال کوتاه بین بدنه و سیم برق می‌شود.

کاربرد مقره چکمه‌ای

برای حفظ عملکرد تجهیزات، به کار بردن یک عایق خوب خیلی اهمیت دارد. مقره‌های چکمه‌ای متشکل از موادی هستند که الکتریسیته را از خود عبود نمی‌دهد. معمولا مقره‌های چکمه‌ای از ماده باکالیت (همان فنولیک یا فنولیک رزین) ساخته می‌شوند که داخل آن از خاک چوب و پنبه سوز استفاده شده و مقاومت زیادی در برابر گرما دارد. ویژگی‌های دیگر ماده باکالیت مقاومت در برابر واکنش شیمیایی وعدم انتقال یا هدایت الکتریسیته است. مقره‌های چکمه‌ای بارها و نیروهای مکانیکی زیادی را می‌توانند تحمل کنند وعدم شکستگی الکتریکی آن‌ها در اثر عواملی مثل رطوبت، به خاطر تحمل بالای آن‌ها در ولتاژهای بزرگ است.

کاربرد مقره چکمه‌ای

مقره چکمه‌ای بسیار پر کاربرد است و با توجه به نوع سیم مورد استفاده و نوع کاربری مورد استفاده قرار می‌گیرند. طراحی مقره‌های روی تابلو برق برای بستن سیم برق‌دار یا هادی بدون از دست دادن انرژی صورت گرفته است. مقره چکمه‌ای که در تابلو برق‌ها به کار گرفته می‌شود، معمولا از جنس پلاستیک ساخته شده است. این در حالی است که در موارد بیرونی از جنس‌های دیگری نیز استفاده می‌شود. از مقره‌های چکمه‌ای به عنوان ایزولاتور در بدنه برج‌ها، تابلوهای برق و تجهیزات فلزی برای ایزوله کردن آن‌ها از جریان برق به کار می‌رود. این پایه‌های اتکایی به صورت تک پیچه و دو پیچه وجود به بازار وارد می‌شوند و از آن‌ها برای جلوگیری از جریان نشتی برق به بدنه استفاده می‌شود.

این نوع مقره قابلیت تحمل نیروهای مکانیکی که در شرایط مختلف آب و هوایی قابلیت و وزن هادی وجود دارد را خواهند داشت و می‌توانند خاصیت عایقی خود را در ولتاژهای مناسب، حفظ کنند. دو نوع مقره چکمه‌ای به شکل تک سوراخ و دو سوراخ ساخته می‌شود. در صورتی که درون تابلو برق چند شینه نول وجود دارد، نوع دو سوراخ مقره چکمه بهتر است مورد استفاده قرار گیرد. به طور معمول دو نوع پیچ مقره چکمه‌ای به سایز ۶ سانتی‌متر و یا ۸ سانتی‌متر تولید می‌شود. بیشترین کاربرد مقره‌های چکمه‌ای در واقع در تابلو برق صنعتی است. به این صورت که اتصال کابل و شمش‌های نول را انجام می‌دهد.

مقره چکمه‌ای چیست

روش نصب مقره چکمه‌ای

روش‌های متفاوتی برای نصب مقره‌ها وجود دارد. به تجهیزاتی مثل پیچ گوشتی، دریل و پیچ برای نصب مقره‌های چکمه‌ای نیاز است. اولین کار برای نصب مقره، قرار دادن مقره با فاصله‌ای متناسب با شینه‌ای که روی آن سوار می‌شود، است. البته باید در اندازه‌گیری فاصله توجه داشت که شینه‌ها اندازه‌های متفاوتی با یکدیگر وجود دارند. بعد از آن با استفاده از یک ابزار مناسب این کار مثل دریل، محل مورد نظر باید سوراخ شود. در بالاترین قسمت مقره‌های چکمه‌ای یک پیچ برای نصب و اتصال دادن شینه به مقره از آن استفاده می‌شود. یک سوراخ نیز برای نصب بر روی کف تابلو برق هم اندازه با پیچ برای بست شینه وجود دارد که در پله دوم جای گرفته است. برای این کار به یک واشر به همراه پیچی نیاز است که این پیچ و مهره توسط برخی شرکت‌ها با افزایش قیمت به همراه مقره عرضه می‌شود.

زمانی که نصب پایه یا مقره به درستی بر روی تابلو برق انجام شد، در اینجا پله دوم مقره چکمه‌ای باید صورت گیرد که ایمنی بیشتری را باید در آن رعایت کرد. به این ترتیب با باز کردن مهره آن، شینه در نظر گرفته شده را باید در آن جایگذاری کرد. البته ممکن است شینه بر حسب ضخامت خود روی این ابزارها قرار داده شود. بنابراین توجه لازم باید در انتخاب و تهیه شینه را باید داشته باشید. شینه ممکن است باعث کاهش عمر مقره شود و حتی قادر به از کار انداختن آن خواهد بود و احتمال محافظت طولانی مدت آن را نیز دارد. نصب این ابزار به سادگی قابل انجام است و به ابزار خاصی نیاز نیست، تنها چیزی که بیشتر از همه اهمیت دارد، توجه به امنیت آن است.

روش نصب مقره چکمه‌ای

سخن پایانی

مقره‌های چکمه‌ای کاربردهای زیادی دارد و تولیدکنندگان تابلو برق به فراوانی از این محصول در تولید خود مورد استفاده قرار می‌دهند؛ بنابراین قیمت مقره برای آن‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است و همیشه تلاش می‌کنند در خرید عمده خود نوع ارزان قیمت مقره چکمه‌ای را تهیه کنند. این نوع مقره در تابلو برق، برای اتصال کابل و شمش‌های نول استفاده می‌شود. پس باید با توجه به نیاز و جایی که از مقره استفاده می‌شود، باید عملکرد آن را هماهنگ کنید.در صورت داشتن هر گونه نظر و پیشنهادی می‌توانید که آن را برای اسپادانا کامنت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *