بلاگ

سیلیکون رابر چیست

سیلیکون رابر چیست

به ترکیب‌هایی که در آن‌ها پیوند SI-O تکرار می‌شود،امروزه واژه‌ی سیلیکون اطلاق می‌شود. سیلیکون، خاصیت‌های فیزیکی شبیه لاستیک‌ را دارد (سیلیکون رابر)، اما بسیاری از عیب‌های آن‌ها را ندارد و از خانواده الاستومرها به شمار می‌رود. سیال‌ها، رزین‌ها،گریس‌ها، و کائوچوهای سیلیکون را می‌توان از این دسته ترکیب‌ها نام برد.

در 40 سال اخیر، کائوچوی سیلیکون به‌عنوان یکی از مواد الاستومری پرمصرف و ویژه معرفی‌شده و نسبت به بقیه تکنولوژی تولید آن‌ها نیز، سریع‌تر پیشرفت کرده، زیرا، از این کائوچو بسیاری از صنایع عمده به شکل‌های مختلف در وسایل و ابزار خود استفاده نموده‌اند. الاستومرهای سیلیکونی به سه دسته‌ی مهم مورد توجه صنعت تقسیم می‌شوند:

» HTV و یا کائوچوهایی که در دماهای بالا پخته خواهند شد

معمولا با روش‌های پردازش و نیز آمیزه کاری که معمولاً در صنعت لاستیک است، به صورت‌ گام (پلیمرهای آمیزه کاری نشده خام) و همین‌طور نیمه جامد، قابلیت تبدیل به محصول نهایی را دارند.

» RTV و یا کائوچوهایی که در دماهای معمولی ولکانیزه خواهند شد

از این کائوچوها به‌طور معمول در ساخت اشیای حاصل شده از فرآیند قالب‌گیری و اکستروژن استفاده می‌گردند.

» LSR و یا سیلیکون‌هایی نیز وجود داشته که به کائوچوهای سیلیکونی مایع معروف بوده 

از طریق قالب‌گیری و عملیات اکستروژن در تهیه‌ی محصولات مورد نیاز وسایل نقلیه به‌کاربرده شده و موسوم به قابل پخت در گرما است.

ویژگی سیلیکون رابر

از ویژگی‌ها و نیز مزیت‌های سیلیکون رابر (Silicone rubber)، می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

»» درزگیر با طول عمر زیاد و مقاوم

»» قابلیت رنگ‌پذیری در طیف وسیع و درعین‌حال شفافیت.

»» در مقاطع و ابعاد مختلف قابلیت شکل‌گیری داشتن.

»» در برابر اشعه ماورا بنفش، گاما،مادون قرمز مقاوم و نیز تاثیر ناپذیری از اوزون.

»»رنج تحمل کردن تغییرات دما در شرایط خاص از 110 – تا 320 + درجه سانتی‌گراد و در شرایط عادی از 50 – تا 200 + درجه سانتی‌گراد است.

»» از همه با اهمیت‌تر، اقتصادی بودن آن در برابر تعدد قطعات لاستیکی و نیز طول عمر بسیار زیاد، تعمیرات و نگهداری و …

و همین‌طور باید اشاره نمود که درجه حرارت‌های خیلی بالا را ترکیبات اخیر سیلیکون رابرها، تحمل می‌کنند، بدون اینکه حتی،در ساختار شیمیایی آنان تغییری جزئی ایجاد شود، درصورتی‌که در این درجه حرارت‌ها، پلیمرهای آلی تخریب می‌شوند.

اتصال دوگانه را اکثر پلیمرهای آلی دارند که به‌خصوص در غلظت‌های زیاد، محلی مناسب برای حمله اوزن، این اتصال است. پس از پخت، اتصال‌های دوگانه‌ی احتمالی در پلیمرهای سیلیکونی حذف می‌شود، بنابراین حتی در غلظت‌های خیلی بالا و نیز زمان‌های طولانی، محلی برای حمله اوزن، باقی خواهد ماند.

 

 

کاربرد سیلیکون رابر در صنعت

سیلیکون رابر کاربردهای زیادی را در صنعت،به‌ویژه مواد اولیه سیم و کابل، مواد اولیه و کامپاند، پزشکی، روشنایی، ساختمانی، خودرو، لوازم خانگی و … داراست که در ادامه به شماری از آنان اشاره خواهیم نمود:

» کاربرد سیلیکون در صنعت سیم و کابل

هر روزه سیم و کابل با روکش سیلیکون کاربردی گسترده‌تر می‌یابد، زیرا سیم و کابل روکش شده غیر سیلیکونی پاسخگوی فن آوری امروزی، نتوانسته است باشد.

سیلیکون ماده است که ایمنی دراز مدت را تضمین و تامین نموده و تاکنون شناخته شده  به عنوان بهترین عایق است و در عین حال در سخت‌ترین شرایط ویژگی‌های خود را حفظ کرده و عایقی است که دارای عمر طولانی، دارای مقاومت بسیار بالا در میدان مغناطیسی و پایین آورنده ضریب مصرف انرژی بوده و به دلیل خواص فیزیکی و نیز ساختار شیمیایی، مقاومت بالا تا 60- در برابر برودت و همین‌طور در برابر دمای بالا 250+ درجه سانتی‌گراد مقاومت است. این در صورتی است که از امتیازات فوق، سایر عایق کننده‌ها برخوردار نیستند، لذا در شرایط فوق سیلیکون بهترین عایق کننده است.

» کاربرد سیلیکون در صنعت روشنایی

از نوارهای سیلیکونی در کشورهای توسعه یافته و نیز صنعتی، با توجه به ویژگی‌های آنان، جهت درزگیری تابلوهای برق، چراغ‌های خیابانی و پروژکتورها و نیز به‌دلیل تغییرات درجه حرارت محیط و غیره استفاده می‌گردد.

بهترین مواد اولیه سیم و کابل را از پلیمر عایق اسپادانا بخواهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *