بلاگ

جدول انتخاب مقره

جدول انتخاب مقره

جدول انتخاب مقره : لازم است بدانید که برای انتخاب بوشینگ‌ها و مقره‌ها، ولتاژ نامی شبکه یک پارامتر بسیار مهم است و البته اصلی‌ترین عامل خواهد بود. به هر اندازه‌ای که خط انتقال بیشتر و بالاتر باشد لازم است که مقره‎‌های بلندتری انتخاب کنید لذا با افزایش میزان ولتاژ، خطر تخلیه جزئی وجود دارد که در نهایت مقره‎‌ها بیشتر خراب می‌شوند.

گاهی اوقات ممکن است ولتاژهای ناخواسته‌ای به وجود آید یعنی این ولتاژهای ناخواسته بر اثر عاملی همچون صاعقه به وجود بیاید؛ یا در بسیاری از موارد در اثر ولتاژهای موجی در هنگام عملیات کلید زنی به وجود بیاید که در نهایت مقاومت عایق از بین خواهد رفت. ناگفته نماند که ولتاژ نامی تنها عاملی نیست که در انتخاب مقره‌ باید در نظر گرفته شود بلکه یک عامل مهم دیگر در انتخاب طول مقره، آلودگی محیط نصب خطوط فشار قوی خواهد بود.

در واقع این آلودگی‌ها بر اثر گرد نمک‎های مصنوعی و یا طبیعی تشکیل می‌شوند. این آلودگی‌ها یا همان گرد‌ها از طریق باد روی مقره‌ها می‌نشینند و زمانی که رطوبت وجود داشته باشد میزان مقاومت عایقی مقره‌ها کم می‌شود. زمانی که آلودگی روی سطح مقره وجود داشته باشد یک جریان به نام جریان خزنده به وجود می‌ِآید.

جریان خزنده روی سطح مقره بین سیم‌هایی که حمل کننده جریان هستند و پایه‌های مقره ایجاد می‌شود و در نتیجه در نقاط مختلف مقره تخلیه‌های جزئی به وجود می‌آید که مقره را دچار آسیب می‌کند و یا آن را از کار می‌اندازد. معمولا در مکان‌هایی که به دریا نزدیک هستند آلودگی بیشتری وجود دارد که در این صورت باید شرایط خاصی در این مناطق ایجاد کرد. معمولا محیط‌های مختلف دارای میزان آلودگی‌های مختلفی هستند که در ادامه آن‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم.


پر طرفدارترین و پراستفاده ترین مدل مقره: مقره کششی پلیمری


استاندارد سختی آلودگی

برای مقایسه کردن شدت آلودگی در محیط‌های مختلف، استانداردهای مختلفی هم وجود دارد که محیط‌های آلوده را به هفت دسته‌ مختلف تقسیم بندی می‌کند که تمام آن‌ها بر اساس میزان آلودگی به محیط غیر آلوده شناخته می‌شوند و این میزان آلودگی تا محیط‌های خیلی آلوده متغیر خواهد بود.

اساسا واحد اندازه گیری این دسته‌ها بر اساس mg/cm^2 است. در جدول زیر محیط‌های آلوده بر اساس سه استاندارد مختلف IEEE و IEC 815 و CIGRE بیان شده‌اند:    

IEC815 IEEE CIGRE ESDD
0.0075-0.05 None
0-0.03 0.015-0.03 Very Light
0.03-0.06 0.03-0.06 0.03-0.06 Light
0.1-0.2 0.06-0.1 0.06-0.12 Average
0.3-0.4 >0.1 0.12-0.24 Heavy
0.24-0.48 Very Heavy
>0.48 Exceptional

معمولا تعداد زنجیره‌های هر مقره را بر اساس آلودگی محاسبه می‌کنند که برای انجام این کار لازم است که میزان سختی آلودگی که در محیط وجود دارد را بدانید.

زمانی که میزان سختی آلودگی را بدانید نوع مقره‌ای که قرار است مورد استفاده قرار بگیرد تعیین می‌شود. اساسا استقامت عایقی CFO بر اساس جدول زیر محاسبه‌ می‌شود.

مقره شکل CFO(kv/m)=72.3+1.64/C 0.04>C>0.02
مقره شکل CFO(kv/m)=64.4+1.96/C C>0.04
مقره Vشکل CFO(kv/m)=1.6+1.22/C 0.04>C>0.02
مقره Vشکل CFO(kv/m)=87.6+1.96/C C>0.04

 

یک مقره استاندارد معمولا دارای ارتفاعی برابر 146 میلی‌متر است و قطر آن 254 میلی‌متر خواهد بود که طول خزش آن 305 میلی‌متر هم در نظر گرفته خواهد شد. و اما تعداد مقره‌ها بر اساس استاندارد از فرمول زیر محاسبه خواهد شد:

N=VLG/(0.146×V3)


با انواع مقره آشنا شوید : مقره سرامیکی چیست؟ | مقره خازنی چیست؟ 


نتیجه گیری

جدول انتخاب مقره اصلی ترین و مهم ترین عامل کمک کننده در جهت انتخاب مقره مناسب با کار ما است .همان طور هم که قبل تر متوجه شدیم برای انتخاب بوشینگ‌ها و مقره‌ها، ولتاژ نامی شبکه مهم ترین پارامتر است زیرا به هر میزان که خط انتقال مقره بیشتر و بلندتر باشد نیازمند مقره بلندتری نیز است زیرا در صورت افزایش ولتاژ امکان خراب شدن مقره نیز وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *