بلاگ

استاندارد های کابل اعلام حریق

استاندارد های کابل اعلام حریق

قبل از اینکه اقدام به خرید کابل اعلام حریق کنید، لازم است با دانستن برخی از نکات و استانداردها به این منظور قدم بردارید. این نکات بعنوان استاندارد های کابل اعلام حریق شناخته می‌شوند و در مصرف بهینه و کاربردی به شما خواهند کرد.

کم دود بودن کابل (استاندارد IEC ۶۱۰۳۴-۱/۲): کابل‌های ضد آتش در حین تولید ملزوم به بهره‌وری از مواد اولیه مرغوب هستند و سیلیکون‌های آن باید با دارا بودن کیفیت بالا، موجب ایجاد کمترین مقدار دود در فضا شوند.

ضد حریق بودن (استانداردهای IEC ۶۰۳۳۱-۲۱ و BS ۶۳۸): در سیستم‌های اعلام حریق لازم است که برخی از موارد مانند آژیرها، منابع تغذیه و… در حین آتش‌سوزی فعال باشد تا بتوانند به خوبی عملکرد خود را ارائه دهند. این کابل‌ها ویژگی نسوز بودن را دارا هستند، در نتیجه این ویژگی باعث می‌شود تا ارتباط میان قطعات مختلف در حین آتش‌سوزی نیز پابرجا بماند.

⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

خرید کابل اعلام حریق با بهترین کیفیت بازار، مستقیم از تولید کننده

⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

ضد شعله بودن (استاندارد IEC ۶۰۳۳۲-۲/۳) به دلیل جلوگیری از آسیب‌رسانی به سایر اجزای سیستم اعلام و یا به اصطلاح اتفای حریق این کابل‌ها نباید در معرض آتش شعله‌ور شوند. نکته حائز اهمیت در این مورد این است که در صورت آتش‌سوزی این کابل‌ها ممکن است آتش به نقاط دیگر ساختمان نیز منتقل شود و کنترل آن سخت گردد.

تولید نکردن گازهای سمی (استاندارد IEC ۶۰۷۵۴-۱): یکی از کابل‌های ضد حریق که به صورت کاملاً استاندارد تولید می‌شود و در ساختار آن از هیچ هلوژنی استفاده نمی‌شود، کابل ضدحریق LSZH است. همین موضوع باعث می‌شود تا در صورت آتش‌سوزی هیچ دود سمی از این کابل‌ها تولید نشود.

شیلد و فویل: به دلیل جلوگیری از تاثیرگذاری امواج و نویزهای مغناطیسی بر روی عملکرد کابل، در ساختار آن از شیلد استفاده می‌کنند. این موضوع دلیل محکمی است تا از کابل‌های شیلد دار اعلام حریق و یا کابل‌‎هایی که در ساختار آن‌ها فویل وجود دارد، مورد استفاده قرار گیرد.

استاندارد کابل اعلام حریق

انواع استاندارد اعلام حریق

استاندارد کابل ضد حریق بایستی پیوسته مد نظر قرار بگیرد؛ تا به اکنون آزمایشگاه ملی در ارتباط با تست مقاومت کابل اعلام حریق تأسیس نشده است، از این رو بایستی از قوانین بین المللی و تست‌های صورت گرفته توسط آزمایشگاه‌های بین المللی معتبر، از جمله LPCB و UL پیروی نمود، چرا که استاندارد کابل ضد حریق را تایید می‌نمایند. استانداردهای کابل اعلام حریق شامل موارد زیر می‌شود:

» استاندارد IEC کابل های اعلام حریق

» استاندراد EN کابل های  اعلام حریق

» استاندارد BS کابل های اعلام حریق

» استاندارد VDE کابل های اعلام حریق

حال برای دریافت اطلاعات بیشتر به بررسی دقیق تر هر کدام از این استاندارد ها می پردازیم. شما می توانید کابل‌های اعلام حریق را با کیفیت ‌عالی و قیمت بسیارمناسب و با رعایت استاندارد‌های یادشده از فروشگاه اینترنتی پلیمر عایق اسپادانا خریداری نمایید.

» استانداردهای IEC کابل اعلام حریق

»» IEC60228: در ارتباط با ‌هادی‌‌های کابل اعلام حریق.

»» IEC60331 – 1: آزمون کابل در حالت حریق، در دمای ۸۳۰ درجه‌ی سلسیوس، مختص کابل‌های تا ولتاژ ۱ کیلوولت.

»» IEC60331 – 11: آزمون کابل در حالت حریق با شعله، دارای کمترین دمای ۷۵۰ درجه سلسیوس.

»» IEC60332 – 1: آزمون کابل‌هایی که به شکل عمودی تعبیه شده‌اند.

»» IEC60754 – 1: آزمون گازهای آزاد شده در طی سوختن کابل اعلام حریق.

»» IEC61034 – 2: آزمون میزان دود آزاد شده در طی سوختن کابل اعلام حریق.

» استانداردهای EN کابل اعلام حریق

»» EN50200: شیوه تست مقاومت در مقابل حریق مختص کابل‌های به‌کار رفته در مدارات اضطراری.

»» EN50362: شیوه تست مقاومت در مقابل حریق مختص کابل‌های به‌کار رفته در پاور و کنترل مدارات اضطراری.

»»‌ EN50363 – 5: در ارتباط با پوشش و روکش کابل‌های فشار ضعیف و فاقد ‌هالوژن.

»» EN60228: در ارتباط با هادی‌های کابل‌های عایق‌دار.

»» EN69332 – 1: آزمون شعله عمودی مختص کابل‌‌های مقاوم در برابر حریق.

»» EN61034: در ارتباط با میزان دود رها شده کابل اعلام حریق در طی سوختن.

»» EN60754 – 1: در ارتباط با گازهای رها شده در حین سوختن کابل.

استانداردهای IEC کابل اعلام حریق

» استانداردهای BS کابل اعلام حریق

»» BS5839 – 1: در ارتباط با شیوه‌های طراحی و اجرای سیستم‌های اعلام حریق.

»» BS6387: در ارتباط با شرایط آزمون کابل در هنگام وقوع حریق، دسته‌ بندی CWZ.

»» BS7629 – 1: در ارتباط با کابل مقاوم حریق ولتاژ ضعیف، از لخاظ رها‌سازی دود و گاز در وضعیت حریق.

»» BS7655: در ارتباط با ویژگی‌های روکش و کاور کابل.

»» BS60228: در ارتباط با هادی‌های کابل.

»» BS8434 – 2: در ارتباط با کابل‌های کوچک به‌کار رفته در مدارات اضطراری، در خلال حریق و اسپری آب.

» استانداردهای VDE کابل اعلام حریق

»» VDE0472 – 814: در ارتباط با تست حفظ ایزولاسیون در حین حریق.

»» VDE0482 – 200: در ارتباط با شرایط آزمون کابل‌های فشار ضعیف به‌کار رفته در مدارات اضطراری، در خلال حریق.

»» VDE0482 – 332: در ارتباط با آزمون شعله عمودی در کابل.

»» VDE0482 – 362: در ارتباط با آزمون کابل‌های پاور و کنترل به کار رفته در مدارات اضطراری، در حین حریق.

»»‌ VDE0482 – 1034: در ارتباط با دود و گاز رها شده از کابل، در طی حریق.

عوامل موثر بر کیفیت کابل اعلام حریق

در موارد زیر به چندی از خصوصیات این نوع کابل‌ها که تأثیر بسیار مستقیمی بر کیفیت کابل‌ها در سیستم‌های اعلام حریق دارند، اشاره شده که عبارت‌اند از:

» LSOH

این اصطلاح به دو پارامتر مهم Low Smoke (کم دود) و Halogen Free (نبود گاز کشنده هالوژن) تقسیم می‌گردد. «کم دود بودن» بر اثر سوختن مواد، مولکول‌های جدید و انرژی تولید شده که به شدت متنوع و خطرناک هستند، ریسک آسیب رسیدن به انسان‌ها را دو چندان می‌نماید؛ در نتیجه کابل‌های مقاوم در مقابل حریق دارای ویژگی Halogen Free بوده که عاری از گازهای سمی و هالوژن هستند که بر اساس استاندارد BS EN 60754-1 و BS EN 60754-2 در دستور ساخت کابل سازی‌های دارای تأیدیه‌های جهانی قرار می‌گیرند.

» Flame Retardant

این ویژگی بسیار مهم، موجب بازدارندگی انتشار و انتقال شعله به سایر نقاط ساختمان می‌شود. کابل‌هایی که ویژگی Flame Retardant دارند، بایستی OHLS نیز باشند.

» Fire Resistant

کابل‌های اعلام حریق بایستی ویژگی Fire Resistant را داشته باشند؛ این مشخصه نشان دهنده‌ی قابلیت عملکرد صحیح کابل در وضعیت آتش سوزی است. کابل Fire Resistant بایستی Flame Retardant بوده و به صورت پیش فرض OHLS نیز است، در شرایط نقض هر کدام از این ویژگی‌های سه گانه کابل برای شبکه اعلام حریق مطلوب نیست.

» Anti-Noise

یکی از با اهمیت‌ترین موضوعات در کابل‌های شبکه اعلام حریق، فاکتور مقاومت در مقابل نویز پذیری کابل است، چرا که امواج الکترو مغناطیس پیرامونی کابل و نویز موجب به وجود آمدن الکتریسیته ساکن شده و در پی افزایش آن، اختلاف پتانسیل ایجاد شده و سبب تحریک شبکه اعلام حریق و در انتها آژیر و اعلام آتش سوزی کاذب خواهد شد؛ به کارگیری پوشش آلومینیومی به نام Screen و استفاده از سیم تخلیه، الکتریسیته ساکن که روی فویل آلومینیومی به وجود آمده را به سیستم زمین تخلیه نموده و برای بروز آتش سوزی کاذب ممانعت ایجاد می‌کند.

تست کابل اعلام حریق

تست کابل اعلام حریق

یکی از جدی‌ترین آزمون‌های کابل اعلام حریق بر اساس استاندارد BS 8491، ارزیابی میزان مقاومت در مقابل آتش سوزی بعنوان بخشی از شبکه‌های اعلام حریق، کنترل حرارت و دود آن است. با یاری این شیوه، صحیح یا غلط بودن عملکرد مدار در هنگام وقوع آتش ارزیابی می‌گردد.

این تست به عملکرد و بازدهی کابل در برابر شوک مکانیکی، آتش سوزی و اسپری آب می‌پردازد. نمونه‌ای از کابل اعلام حریق در مقابل شعله با دمای تقریباً 830 درجه سلسیوس برای حداقل 120 دقیقه نگه داشته می‌شود؛ علاوه بر این به طور مستقیم هر 10 دقیقه یک شوک مکانیکی بر کابل نمونه وارد می‌گردد. 5 دقیقه پیش از پایان تست، توسط یک آب پاش قوی که قدرت پاشش آن 2.5 لیتر در دقیقه است، برای مدت زمان 5 ثانیه با حد فاصل 60 ثانیه آزمون صورت می‌گیرد.

از نقطه نظر ارزشی که کابل‌های اعلام حریق در جلوگیری از قطعی مدار و اتصال کوتاه (Short Circuit) در زمان آتش سوزی و در معرض شعله مستقیم قرار گرفتن و همچنین حفظ یکپارچگی (Integrity) مدار دارند، در طراحی آن‌ها ملاحظات به خصوصی به منظور افزایش سطح عملکرد در شبکه‌های اعلام حریق مد نظر قرار گرفته می‌شود.

 فاکتورهایی که در این سبک سیستم‌ها دارای اهمیت بسیاری هستند؛ مقاومت در مقابل شعله‌های آتش، شوک‌های حرارتی، ضربات مکانیکی و عدم بسط و گسترش آتش سوزی از مسیر خطوط کابلی در تمام مجموعه و طبقات هستند. از این رو در این جهت آزمون‌ها و آزمایش‌های سخت گیرانه‌ای برای این نوع کابل‌ها در نظر گرفته شده است.

✍️ سخن نهایی

از استاندارد های کابل اعلام حریق می توان نتیجه گیری کرد که:

» تمام استاندارد‌های یاد شده می‌توانید شاهد یک روش مشابهی در جهت مشخصات مورد نیاز کابل در شرایط آتش‌سوزی باشید.

» کابل‌های استاندارد معمولاً در حالت کلی در همه ساختمان ها به‌کار برده می‌شوند؛ اما کابل‌های دسته ENHANCED معمولاً در مورد‌هایی که به‌مدت زمان بیشتری برای مقاومت کابل احتیاج است، به‌کار برده می‌شوند.

» کابل‌های اعلام حریق به دو دسته Standard و  Enhanced تقسیم می‌شوند، اما با توجه به ساختمان‌هایی که مورد استفاده قرار می‌گیرند.

» استاندارد‌ها در بیشتر سیستم‌های اعلام حریق استفاده کردن از کابل‌های ضد حریق Standard مجاز می‌دانند.

اما در برخی موراد استفاده از کابل‌های Enhanced را توصیه می‌کنند.

شما عزیزان می‌توانید که برای دسترسی به‌قیمت انواع کابل‌های اعلام حریق به فروشگاه اینترنتی پلیمر عایق اسپادنا مراجعه کرده، همچنین در زمان و هزینه رفت و آمد خود صرفه جویی نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *