روکش کابل نسوز از سیلیکون ساخته شده است. می‌توان گفت سیلیکون یک ماده ساختگی و یا ترکیبی‌ست و از کارایی‌های متفاوتی بهره می‌برد. تمام تجهیزاتی که دارای روکش سیلیکونی هستند، می‌توانند در دمای بین -60 تا +250 درجه سانتی‌گراد عملکرد صحیحی داشته باشند.

در‌واقع کابل‌های نسوز دارای دو روکش هستند که روکش اول آن سیلیکون است اما پوشش دوم این کابل از جنس فایبر گلاس است. کابل‌هایی که به صورت دو روکشه هستند تحمل دمایی آن‌ها نسبت به تک روکشه آن‌ها بالاتر است. تحمل دمایی این نوع کابل‌ها به +750 درجه‌سانتی گراد می رسد. کابل‌های نسوزی که دارای دو روکش هستند، در صنایع مختلفی کاربرد دارند. اساسا این کابل‌ها را شیلد‌دار هم می‌نامند.



شما عزیزان می‌توانید مقالات مربوط به این حوزه که شامل: ” آموزش تولید سیم و کابل ” ، ” معرفی انواع کابل نسوز ” ، ”بهترین نوع سیم نسوز را بشناسید ” هستند را مطالعه نمایید.



در واقع شیلد‌هایی که برای تولید این کابل استفاده می‌شود در انواع مختلفی هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به شیلد نواری، شیلد ترکیبی، شیلد بافت، شیلد بافت چند لایه اشاره کرد. اساسا شیلد نواری می‌تواند پوشش 100 درصدی را ایجاد کند. این نوع شیلد می‌تواند که انرژی الکتریسیته ساکن را که به وسیله امواج الکترومغناطیس تولید می شود را کنترل کند و در نهایت آن‌ها را دفع کند. اما شیلد‌های بافت از به‌هم بافتن سیم‌های نازک تولید می شود.

این نوع شیلدها بسیار منعطف هستند و در برابر پارگی هم مقاوم هستند. اما در رابطه با شیلد بافت چند لایه باید اشاره کنیم که به منظور ایجاد پوشش حداکثری روی کابل‌ها از دو و سه لایه شیلد بافت استفاده می‌کنند و در نهایت برای ایجاد یک پوشش بهتر که انعطاف پذیر هم باشد، معمولا پوشش نواری را نازک‌تر می‌کنند و در نهایت شیلد بافت با تراکم کمتر را به آن اضافه می‌کنند.

جنس روکش کابل نسوز

معمولا روکشی که برای این کابل‌ها استفاده می‌شود از جنس سیلیکون است. سیلیکون ساخته شده از ترکیبات سیلیسیم و یا Si است که در حقیقت در دسته عناصر شبه فلزات قرار دارد. اساسا تمام تجهیزاتی که از سیلیکون ساخته می‌شوند بسیار منحصر به فرد هستند، به عبارت ساده‌تر به مرور زمان خاصیت‌های شیمیایی و فیزیکی موجود در آن‌ها دستخوش تغییرات نمی‌شود. کابل‌هایی که از سیلیکون ساخته می‌شوند از کیفیت بسیار بالایی برخوردار هستند و در برابر حرارت و یا حریق می‌توانند که مقاومت خوبی را به نمایش بگذارند و در طولانی مدت از آن‌ها استفاده کرد.

جهت بازدی محصوللات سیم نسوز، به دسته‌بندی سیم و کابل نسوز در سایت پلیمر عایق اسپپادانا مراجعه نمایید.